Monday, January 5, 2009

Al-Kuliyyah



Assalamualaikum…lama sudah tidak menulis…kini akan kembali semula. InsyaAllah.

Saya sempat menonton Al-Kuliyyah petang jumaat lepas, isu yang dibincangkan pada hari itu adalah berkaitan JIHAD. Sempena serangan Israel laknatullah ke atas semenanjung Gaza yang hingga kini telah mengorbankan lebih 450 orang. Semoga Allah menolong mereka yang berjihad melawan Zionis.

Dalam rancangan tu, saya tertarik kepada soalan seorang penonton yang bertanya lebih kurang begini bunyinya:

“Ustaz, Allah s.w.t. telah menjanjikan kemenangan Islam suatu hari nanti, tapi kenapa sampai sekarang Islam terus ditindas dan belum menang lagi?”

Hmm..pelik jugak kan? Jom kita check apakah sebabnya:

“Keyakinan itu perlu, tapi usaha itu lebih penting”

218. Sesungguhnya orang-orang yang beriman, orang-orang yang berhijrah dan berjihad di jalan Allah, mereka itu mengharapkan rahmat Allah, dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.(2:218)

Bersatulah wahai muslimin!

103. Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, Maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu Karena nikmat Allah, orang-orang yang bersaudara; dan kamu Telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari padanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk.(3;103)

Berjihadlah!

7. Hai orang-orang mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.(47:7)

Inilah antara perkara yang perlu kita buat untuk memastikan Islam itu tertegak kembali di muka bumi Allah s.w.t. InsyaAllah Allah akan membantu usaha kita. Semoga saudara kita di palestin mendapat kemenangan. Allahuakbar!!

4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh.(As-Saff:4)

End Credit

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...