Sunday, June 14, 2009

20 Tahun Yang Sia-Sia

Assalamualaikum…sabtu lepas genap umur aku 20 tahun. Tiada apa yang perlu disambut. Tiada apa yang perlu dibanggakan. Hidup di dunia ini memang sekejap sahaja..Hari demi hari, bulan berganti bulan, tahun bersilih tahun. Ramai manusia yang bergembira apabila tibanya hari lahir mereka. Meraikan dengan penuh kemeriahan, tapi mereka lupa usia mereka semakin hari semakin suntuk untuk menemui Allah s.w.t.
20 tahun yang diisi dengan sia-sia, dengan dosa dan maksiat. Islah yang dilakukan untuk diri hanyalah teramat sedikit. Dakwah yang dilakukan hanyalah sekadar melepaskan bato’ di tangga. Dibuat tidak mengikut sunnah Nabi s.a.w. Waktu dihabiskan dengan aktiviti tidak berfaedah. Ah, tiada gunanya mengungkit kembali perkara silam! Yang berlalu itu harus dijadikan pengajaran dan sempadan. Yang penting mulapan semula kehidupan!

Ibarat Ismeth Ulam Raja

“ Mati itu pasti, sejauh manapun kamu lari, ia tetap akan dapat mengejar kamu…”

Dalam cerita Tiga Abdul, ayah kepada abdul wahab, wahub, dan wahid telah meninggal dunia semasa menyambut ulang tahun kelahirannya. Ulang tahun kelahiran yang disambut dengan penuh meriah bertukar menjadi dukacita dan tragedi sekelip mata. Begitulah manusia. Manusia hanya mampu merancang tapi hakikatnya Allahlah yang menentukannya sesuatu itu. Begitulah manusia. Tanpa Allah manusia tiada apa yang boleh dibanggakan. Semuanya datang dari Allah, dan kepada Allah jualah kita semua akan kembali.

“ Sesungguhnya setiap yang bernyawa itu pasti akan merasai mati. ”


Namun yang hidup itu harus berbakti


Menilai kembali 20 tahun aku hidup di dunia, tiada apa jasa untuk Islam yang besar. Sultan Muhammad Al-Fateh ketika umurnya 20 tahun sudah berjaya menakluk Constantinople bersama para angkatan tenteranya. Empayar Rom Timur yang ampuh itu berjaya ditembusi berbekalkan iman kepada Allah yang amiq dan strategi yang tersusun. Semua itu tidak akan terhasil tanpa bantuan Allah s.w.t. Dalam usia semuda itu beliau sudah mencipta sejarah yang menggegarkan dunia hingga sampai sekarang ia dikenang.


Harun Yahya atau nama sebenarnya Adnan Okhtar, seorang pemikir dan penulis yang terkenal dengan penentangannya terhadap teori evolusi ciptaan Charles Darwin, mula membuat kajian dan menyebarkan pemikiran bermula semenjak beliau memasuki Universiti Mimar Sinan lagi. Atau dalam kata lain sekitar umurnya 20-an. Hasil pemikiran dan keyakinan bahawa Allahlah yang berkuasa atas segala sesuatu dan Allahlah yang menciptakan, beliau berjaya mempengaruhi ramai anak muda ketika itu. Walaupun pelbagai dugaan dan halangan terpaksa diterima contohnya tentangan dari gerakan Freemason yang merasakan kegiatan mereka selama ini diancam dengan pembongkaran kegiatan mereka, beliau tetap tekad dan meneruskan misi menyebarkan Islam melalui penulisan, perdebatan saintifik dan pelabagai cara lagi. Akhirnya beliau berjaya menubuhkan Science Research Foundation untuk meneruskan kajian mengenai sains dan Islam.


Dan hasilnya, hari ini ramai saintis bukan Islam yang menentang teori evolusi…
Hebat. Itulah wajah-wajah mereka yang telah berjaya mencipta kejayaan untuk Islam pada usia yang muda. Sesungguhnya kemuliaan seseorang itu terletak hanya pada Allah, seperti mana firman Allah dalam surah Al-Munafiqun:8;

“ Dan kemuliaan itu hanyalah bagi Allah, bagi RasulNya dan bagi orang-orang beriman.”

Bagi yang masih muda, teruskan berusaha dengan sehabis mungkin kerana inilah matlamat hidup kita. Sama-sama kita mengislah diri dan berusaha kea rah yang lebih baik.

End Credit…

2 comments:

Farid Rashidi said...

Assalamualaikum..

Semoga dalam limpahan ilahi.

Salam ukhuwwah, kalau kelapangan jemput ke blog saya untuk bertukar link dan pendapat. Moga diberkati Allah SWT.

nisa said...

assalamualaikum..
saje nk kongsi ckit..
masa yang lepas itu sesungguhnya telah meninggalkan kamu, tetapi masa akan datang sentiasa melawati kamu. janganlah kamu hitungkan apa yang sudah berlalu. biarkanlah, maka wajib ke atas kamu menghitungkan pula masa yang di hadapan itu yang melawat bagi kemajuan dan kebahagiaan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...