Saturday, September 6, 2008

Ramadhan-Fahami Betul-Betul

Fahami Apa Itu Puasa

Assalamualaikum…dah lama saya x menulis..memang sibuk akhir2 nie..assignments pun banyak. Sekarang pun banyak lagi. Tapi saya cuba jugak untuk luangkan masa untuk meluahkan pendapat. Sebenarnya x tau ape nak tulis, mungkin pasal pengalaman saya pulak kot…
Sekarang kita berada di bulan Ramadhan, bulan yang penuh dengan maghfirah dan barakah. Bulan di mana ada satu malam yang jika beribadah bersamaan dengan seribu bulan, LailatuiQadar. Marilah sama-sama kita mengucap syukur kerana masih mampu hidup di bulan Ramadhan kali ni. Alhamdulillah.

Sekuat Manakah Kita?

Saya menulis bukan untuk menyatakan saya ‘perfect’, tapi untuk cuba mentarbiah diri saya jugak.. Benda yang paling susah nak buat ialah mentarbiah diri kita sendiri. Bercakap memang senang, tapi buat memang susah. Sama la dengan diri saya. Cakap boleh, nk buat susah. Soalnya, sekuat dan segigih manakah kita mengambil bahagian dalam peluang keemasan yang telah disediakan Allah ini? Peluang untuk menggandakan pahala ni? Tepuk dada, Tanya diri masing-masing. Hanya Allah yang berhak menilai amalan kita.
Isu utama yang berlegar dalam fikiran kitan kita apabila datangnya Ramadhan ialah persiapan hari raya. Baju raya, duit raya, dan macam-macam lagilah, hingga kita lupa akan Ramadhan. Saya ke the plaza alam sentral semalam, dan saya lihat kebanyakan manusia datang untuk membeli persiapan raya. Pasaraya pulak dipasang dengan lagu-lagu raya. Teringat pulak kat kampung…nasib baik saya dah beli tiket raya. Tahun lepas saya pernah pergi ke plaza alam sentral nak bukak puasa dengan roommate, pastu nak semayang terawih kat masjid negeri. Masa tgh nak bukak puasa tu ramai la pasangan-pasangan bahagia tengah menunggu nak bukak puasa. Ade pulak yang tengah berpegangan tangan..Dah la bukan main lama die pegang, mase nak makan baru lepas. Saya fikir gak, diorang nie puasa betul ke? Tu lah silap kita…
Kita fikir puasa hanya untuk menahan daripada makan dan minum, tapi sebenarnya lebih dari tu…Berpuasalah dengan sebenar-benarnya dalam erti kata berpuasa. Sepatutnya puasa tu untuk menundukkan hawa nafsu, bukan untuk meningkatkan nafsu (makan, syahwat, dll). Jadi, jom kita sama-sama membetulkan diri kita..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...