Thursday, September 11, 2008

Menyoroti Kegemilangan Empayar Umayyah-bhgn 1

Assalamualaikum w.bt.

Alhamdulillah Allah masih memberi kesempatan buat saya mencoretkan sesuatu di sini kali ini..minggu nie saya sangatlah sibuk,dengan website presentation, test, quiz dll. Sekarang dah habis semuanya..fuh, memang lega..website pun dah present.nasib baik happy ending gak la. Memang memakan masa betul nak design website, dah banyak malam tidur lewat. Tapi at least saya dah pandai nak design website yg betul..mungkin lepas nie boleh buat website pulak.tp tunggu lepas keja dulu la.haha..

Sekarang kita masih berada dalam bulan Ramadhan, bulan yg penuh maghfirah. Dan minggu depan kita akan menyambut Nuzul Quran. Cepat betul masa berlalu. Kali ini saya nak kita semua menyoroti kembali sejarah perkembangan Islam di dunia. Untuk mmudahkan, saya letak dalam bentuk point je...saya tidak memulakan dengan sejarah Rasulullah, kerana ramai yang sudah tahu sirah Nabi..tapi saya mulakan dengan zaman Umaiyyah..zaman-zaman lain akan bersambung...

661-750M Muawiyah bin Abu Sufyan mengasaskan Dinasti Umaiyyah. Pusat di Damshik, Syria (90 Tahun). 14 orang Khalifah. Muawiyah adalah seorang ahli politik yang bijak. Beliau adalah salah seorang sahabat nabi yang diamanahkan untuk mengumpulkan Al quran oleh Saidina Abu Bakar.Antara Khalifah-khalifah yang masyhor ialah Muawiyah sendiri, Abdul Malik bin Marwan, Umar bin Abdul Aziz, dan Hisyam bin Abdul Malik.

680M YAZID anak Muawiyah memancung kepala Sayyidina Hussein di Karbala, Iraq serta mempersembahkan kepalanya kepada Gabenor Madinah untuk dikuburkan di Baqi'.
ABDUL MALIK BIN MARWAN - dianggap pengasa kedua Kerajaan Umaiyah kerana kejayaannya membangun semula Kerajaan Umaiyah setelah mengalami krisis dengan puak Khawarij dan Syiah. UMAR BIN ABD AZIZ - Terkenal dengan Keadilan dan semangat keislamannya. Beliau banyak mencontohi khalifah Umar bin Al Khattab. HISYAM BIN ABD MALIK - bijak dan pintar. Tetapi kemunculannya sudah agak lewat. Kelewatan inilah yan menjadi faktor kegagalannya dan khalifah-selepas beliau untuk membendung kebangkitaqn pemberontakan Abassiyah.
Ilmu pengetahuan telah berkembang dengan baik pada zaman ini. Ianya meliputi bidang bahasa, perubatan, ilmu agama seperti hadis, fiqh, tafsir,dan tauhid. Ilmu bahasa dan sastera berkembang di Basrah dan Kufah. Masjid di kedua-dua kota tersebut telah menjadi pusat penyebaran ilmu. pada zaman inilah lahirnya seorang ahli filologi Arab bernasma KHALIL BIN AHMAD. Anak muridnya ialah SIBAWAIH, pakar nahu bahasa Arab. pada masa ini Al Quran diletak tanda baris bagi memudahkan pembacaan.

Pada zaman ini juga bermulanya penterjemahan karya-kaya Yunani ke bahasa Arab.
Bidang perubatan turut berkembang. Khalifah AL WALID bin ABD MALIK membina hospital pertama di Damsyik. Khalifah Umar Abd Aziz membina hospital Kusta. Pada masa Khalifah Umar bin Abd Azizi ilmu agama berkembang dengan pesat. Pada zaman inilah lahirnya tokoh-tokoh ulama' hadis seperti;
URWAH BIN ALZUBIR
IBNU SYIHAB AL ZUHRI

Tokoh ilmu tafsir - Ibnu Jarih. Ilmu-ilmu fiqah turut berkembang dengan lahirnya kelompok MURJIAH dan MUKTAZILAH. Tokoh-tokoh usuluddin yang terkenal ialah HASAN ALBASRI dan WASIL BIN ATA'

756M Tariq bin Ziyaad menyeberangi Selat Gibraltar dan membakar semua kapalnya supaya tidak dapat kembali ke Afrika semula.


ANDALUSIA (Umaiyyah 2)

756-1031M Di sebelah Eropah - Kerajaan Umayyah yang diasaskan oleh Khalifah Abd Rahman Al Dakhil di Cordova Spanyol (275 Tahun). Kerajaan Andalus ini dikalahkan oleh Kristian di Toledo.

Di Andalus, Sepanyol, Kerajaan Islam Umayyah berkembang dengan lebih pesat, dan membangunkan tamaddun dalam bidang agama dan bukan agama. Cordova telah menjadi pusat ilmu pada kurun ke 10 Masehi. Terdapat sebuah Universiti dan perpustakaan besar yang menjadi tumpuan pelajar dari seluruh dunia.Bangsa Eropah belajar dari kaum muslimin bukan sahaja di Cordova tetapi di Seville , Toledo dan Granada. Di Toledo terdapat sebuah pusat terjemahan dan disinilah orang eropah mengambil ilmu Yunani menerusi karya-karya yang diterjemahkan ke Bahasa Arab.

Dalam bidang seni bina Kerajaan Umaiyyah Andalus telah menampilkan kegemilangan melalui seni bina beberapa buah masjid yang indah seperti Masjid Cordova, istana Alhambra di Granada. Ianya telah dihias dengan tulisan khat ayat-ayat suci Al Quran yang berbagi bentuk dan kesenian yang tinggi.
Cordova telah menjadi pusat kegiatan ekonomi antarabangsa. Di sini terdapat kilang membuat alat-alat senjata dan industri memproses kulit. Kaum muslimin andalus juga maju dalam bidang pertanian seperti mengadakan saliran, memilih biji benih dan menyuburkannya.
Bersambung....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...