Thursday, April 2, 2009

Benar, Hidayah Itu Milik Allah


Minggu lepas saya sempat ke sebuah masjid. Masjid yang mana pada pandangan saya masjid yang paling indah di Malaysia.Terletak di pinggiran Kuala Lumpur yang penuh dengan noda..tetapi ia bagaikan menghidupkan suasana bandar itu dengan suasana keagamaan, menghapuskan kekotoran-kekotoran yang telah dilakukan oleh tangan manusia. Indah masjid ini bukan pada ukirannya, bukan pada keindahan seni binanya, dan bukan pada keluasan kawasan persekitarannya. Tetapi indah masjid ini indahnya pada amalannya; amalan yang hidup 24 jam dalam sehari, seperti mana amalan di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi. Amalan yang memang sukar untuk dilihat di mana-mana masjid di Malaysia, apatah lagi Masjid Putrajaya.

Semasa keluar dari masjid, saya pergi ke kedai-kedai yang menjual pelbagai peralatan agama di perkarangan masjid. Niat hati nak beli buku agama barang sebuah dua. Masa tengah jalan-jalan kat kedai, ada seseorang menyapa saya.

“ Assalamualaikum. ” Terdengar suara memberi salam kepada saya.

“ Waalaikumussalam. “ Saya menjawab dengan nada terkejut. Terkejut kerana tidak percaya orang yang berada di depan saya.

“ Ape kabar abe? Duk mano lo ni? “ Dia terus menyambung perbualan kami. Dialek kelatenya macam biasalah. Kerana kami memang orang Kelantan.

“ Alhamdulillah sihat. Alllahuakbar. Sungguh, Hidayah Allah itu sangat luas “ Ucap saya seperti masih belum percaya melihat orang yang berada di depan saya itu.


Dia tergelak seketika. Barangkali ada yang lucu agaknya. Saya masih seperti tadi, antara keadaan percaya dan tidak percaya. Orang yang dahulunya dikenali kerana etika dan akhlaknya yang teruk di sekolah berada di depan saya, memakai kopiah, dan sama-sama beriktikaf di masjid. Usianya muda dua tahun daripada saya. Semasa form 5, dia baru form 3. Masa form 4, dia antara adik-adik usrah saya di sekolah dahulu. Dia memang terkenal. Tapi terkenal bukan kerana kebaikan, tetapi kerana sebaliknya. Rasanya tak perlulah saya tulis siapa dia. Cukuplah sekadar menceritakan peristiwa yang berlaku sebagai pengajaran.

Kami terus menyambung perbualan yang terhenti seketika. Perbualan lebih menjurus kepada tempat belajar masing-masing. Namun saya tak henti-henti berkata bahawa ini adalah hidayah Allah. Dia masih tergelak. Tak tahu apa yang lucu baginya apabila saya berkata ini adalah hidayah Allah.

Lebih kurang lima minit berlalu. Dia pun Nampak agak tergesa-gesa kerana apa perkara lain yang perlu diuruskan. Saya member salam dan mengundur dir. Dalam hati tak berhenti berkata bahawa ini adalah hidayah Allah. Benar, sekiranya Allah mengkehendakinya seseorang itu beroleh kebaikan, nescaya Allah akan memberinya walaupun ia kepada seorang penzina dan pembunuh sekalipun.

Jadi, sebagai manusia yang mangaku Islam, berbaik sangkalah kita sesama saudara seagama kita. Bukan kita yang menentukan sama ada seseorang itu masuk syurga atau neraka, tetapi Allah yang menentukannya. Hati manusia ini boleh dibolak-balikkan oleh Allah sekejap sahaja. Buanglah sikap kita yang sentiasa menghukum seseorang. Contohnya kita melihat orang yang meminum arak, lalu kita terus membuat kesimpulan bahawa dia akan ke neraka. Ingat, hidayah itu milik Allah s.w.t. Sepatutnya sebagai saudara mereka, kita perlu mendampingi mereka dan membimbing mereka kearah jalan yang diredhai Allah. Kepada para pendakwah, sifat husnudzon itu amat penting. Bersangka baiklah terhadap saudara seagama kita, bukannya terus menghukum mereka. Kita bukannya tuhan untuk menghukum mereka. Kita cuma makhluk Allah yang mana nasib kita di akhirat kita sendiri tidak mengetahuinya.


Moga sama-sama kita dapat amalkan…InsyaAllah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...