Sunday, April 26, 2009

Fikir Itu Perlu Dicetuskan!

“ Kenapa budak-budak ni suka lagu rock kapak? Bukannya best pun. Baik dengar lagu lain lagi bagus. ” Kata seorang kawan.

“ Betul tu. ” Tambah seorang lagi kawan sambil mengangguk setuju.

Aku hanya diam. Tersenyum sekejap sambil mendengar perbualan mereka semasa menunggu giliran mendapat makanan yang telah dipesan di kafe kolej.

“ Lain orang lain citarasa. ” Jawab aku ringkas sambil tersenyum.

“ Betul tu. Aku memang setuju. Kau ni peminat lagu rock kapak ke? ” Tanya roommate aku mengaharapkan kepastian.

“ Tak minat. Tapi aku nak bagitau satu citarasa kita wajib sama. Tak boleh lain. ”
“ Fikirkan sendiri. ” Jawabku ringkas sambil tersenyum.

“ Ape benda tu? Aku bukannya suka kau bagi hint macam ni. Straight to the point la kan senang.”

“ Aku tau kau tak suka aku bagi hint macam ni. Tapi kan dah banyak kali aku buat macam ni. Cuba fikir.”Jawab aku yang masih cuba menyuruhnya berfikir.
Aku mula mengatur kembali bicara.

“ Fikir itu perlu. Fikir itulah yang akan menghubungkan manusia dengan pencipta. Sesuatu itu bermula daripada sifat ingin tahu, dan akan mencetuskan fikir. Fikir ini akan menambahkan keimanan kepada Allah. Sebab tu lah fikir itu perlu bergabung dengan zikir.”

Keadaan senyap sekejap. Beberapa saat. Barangkali sedang berfikir agaknya.

Fikir itulah akan membawa kita kepada Allah. Berfikir tentang kebesaran Allah, bukannya zat Allah. Berfikir tentang ciptaan Allah akan menyebabkan kita rasa bersyukur dan menghargai segala nikmat yan diberi oleh Allah s.w.t. kepada kita.
Berkat fikir Rasulullah s.a.w. terhadap ummatnya, Islam tersebar ke seluruh dunia. Baginda hanya berdakwah di tanah arab, tapi berkat fikir Baginda terhadap umat, Islam tersebar hingga ke nusantara. Hinggakan semasa ingin menghembuskan nafas yang terakhir sekalipun Baginda masih memikirkan tentang ummatnya.

Mulianya ummat Muhammad adalah kerana mereka mempunyai sesuatu yang amat berharga yang tidaka diberikan kepada umat terdahulu. Dakwah. Setiap umat Muhammad wajib melaksanakan dakwah tanpa mengira usia, pangkat, harta, bangsa, warna kulit ataupun kuasa. Kita mungkin tak mampu untuk berdakwah di seluruh dunia, tapi kita mampu berfikir. Berfikir bagaimana cara seluruh penduduk dunia boleh mengakui tiada ilah selain Allah. Berfikir bagaimanakah semua penduduk dunia boleh mendapat hidayah Allah.

Fikir Kehebatan Allah

Ramai saintis Barat telah mengakui kehebatan dan kebenaran Islam hingga Allah telah member hidayah Islam kepada mereka. Mereka adalah daripada golongan yang berfikir. Mereka mengkaji tentang sesuatu, kemudian mereka memjumpai hakikat ketuhanan sebenar d dalamnya. Contohnya Dr. Masaru Emoto, seorang saintis Jepun memeluk Islam selepas dia mengkaji mengenai struktur air zam-zam. Dia dapati struktur air zam-zam ini amat berbeza berbanding struktur air biasa. Lebih teguh dan tapi boleh berubah bentuk jika dibacakan sesuatu kepadanya. Air yang mempunyai kandungan mineral dan zat yang paling tinggi. Dia adalah daripada golongan yang berfikir.

Kehebatan Allah itu akan ditemui dalam sains. Al-Quran itu tidak akan bercanggah dengan sains. Telah banyak fakta-fakta Al-Quran yang telah berjaya dibuktikan melalui sains. Semakin banyak kita berfikir, semakin rapat kita dengan Allah, semakin kita sedar betapa kerdilnya kita sebagai hambaNya.

Fikir Umat?

Umat Islam sekarang berada dalam keadaan menderita. Masalah utama bukan kerana mereka ini miskin, bukan kerana mereka ini susah, tapi kerana masalah iman mereka. Sebab itulah kita kena berfikir mengenai umat Islam di seluruh dunia. Bagaimana iman mereka? Masih mampukah mereka mempertahankan akidah mereka?

Sebenarnya kita telah salah konsep. Bagaimana kita nak terapkan pemerintahan Islam jika kembali kepada Islam belum menjadi isu utama kita? Isu kita hanyalah boikot, demonstrasi dengan pelbagai slogan. Tapi malamnya adakah kita merintih di hadapan Allah s.w.t. supaya kemenangan kembali kepada Islam? Supaya iman terbentuk di hati setiap umat Islam?

Inilah yang menyebabkan kita lemah. Saya tidak mengatakan demo itu tak penting, boikot itu tak penting, malah setakat ini saya masih boikot. Masih tak makan Mc’D dengan KFC walaupun dah banyak kali diajak oleh rakan. Dua-dua penting. Tapi adakah dengan itu kita rasa usaha kita telah cukup?

Di Malaysia yang dikenali sebagai Negara Islam, sudah berpuluh ribu yang murtad. Dan mereka kebanyakannya anak melayu. Ini semua salah kita. Kita tidak mendekati mereka, tidak berdakwah kepada mereka. Kita asyik dengan perkara dunia hingga lupa kerja sebenar kita. Agama itu bukan hanya amalan, tapi ia adalah dakwah! Dan dakwah itu perlu disampaikan. Dan dakwah itu pekerjaan sebenar kita. Maksud hidup kita di dunia.

Bagi sesiapa yang membaca, tolong fikirkan perkara ini dengan mendalam. Jangan kita asyik menyalahkan orang, tapi salahkan diri kita. Kita terlalu lemah. Usah memandang mereka yang membuat maksiat (tak kira kecil atau besar) itu bersalah dan menyebabkan kita mengutuk mereka, meminggiekan mereka, tapi berusahalah membawa mereka ke jalan yang benar. Bukan kita yang menentukan baik buruk kehidupan seseorang, tapi Allah. Jadi, apa hak kita untuk menghukum mereka?

Diri ini punya sejuta kelemahan. Hanya insan biasa yang tak punya harta, kuasa, dan segalanya. Diri ini masih jauh dalam kembara mencari RabbNya. Tapi diri ini berharap kita semua dapat kembali kepada Islam. Kerana Islam itu maksud hidup kita di dunia.

p/s: Maaf jika tulisan saya terlalu tajam. Saya teremotional sikit kali ini.
End Credit…Keredhaan

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...