Tuesday, May 12, 2009

Coretan Dari Kampung

Assalamualaikum..lama sudah tidak menulis. Bukan sibuk tapi tak pasti apa yang patut ditulis. Minggu lepas sempat pulang ke kampung seminggu..Dah lama tak balik rumah. Lepas cuti Chinese new year hari tu memang tak balik sampai la minggu lepas. Alhamdulillah, pulang ke rumah tidak sia-sia. Matlamat asal tercapai walaupun tidak sepenuhnya. Menghidupkan taa’lim di rumah dan membaca kisah-kisah Nabi dan para sahabat. Walaupun belum berjaya lagi mengajak ayah menunaikan solat di masjid, aku sudah cukup berpuas hati. Sifat keterbukaan ayahanda dan bonda amat aku hargai. Tiada apa yang dapat aku hadiahkan pada ayah, kecuali bimbingan sahaja.

Bermula dengan membaca kitab Fadhail Amal selepas maghrib setiap hari. Mudah-mudahan keluarga kita dapat menghidupkan sunnah Nabi s.a.w. dan lebih berusaha untuk ghairah dalam ibadah. Sudah lama aku impikan detik dan saat ini. Keluarga aku tidak dilahirkan dalam keluarga yang tinggi ilmu agamanya. Jadi ini pun sudah amat menggembirakan aku.

Dua buah buku aku hadiahkan buat ayah. Fadhilat Amal dan Fadhilat Haji & Umrah. Itu sahaja yang aku mampu buat setakat ini. Juga sebuah buku kecil tentang kehidupan di alam kubur. Buku Malam Pertama di Alam Kubur karangan Dr. Aidh Abdullah Al-Qarni itu memang aku suka dan sayang, tapi ayah menyuruhku untuk memberi buku tersebut kepadanya. Aku suka melihat perubahannya selepas membaca buku tersebut. Pagi esoknya dia bangun bertahajjud. Mungkin ini penangan buku tersebut.

Cuti yang tidak sampai seminggu itu memang memberi makna. Adik perempuan aku yang sedikit keras kepala dan degil mula berminat dengan Al-Quran setelah aku bercerita kepadanya tentang kisah Nabi Sulaiman dan Ratu Balqis yang dinukilkan dalam Al-Quran. Aku mula mengayat adikku sendiri selepas dia menyatakan minat untuk memiliki Al-Quran tafsir sendiri. “ Rupanya dia suka tentang cerita ”. Hati kecil aku berbicara.

Cuti yang tidak sampai seminggu itu aku juga sempat ke sekolah lama. Tujuan cuma satu, untuk berjumpa dengan Ustaz Ibrahim dan berbincang tentang tamrin nuqaba’ yang akan diadakan jun ini. Negeri Kelantan seperti sudah lupa asal-usulnya. Sudah hilang gelaran serambi Makkah. Anak-anak muda Kelantan tidak seperti dulu. Jauh berbeza. Sudah lupa pada agama dan maksud hidup.

Mudah-mudahan Allah mengembalikan Kelantan ke zaman kegemilangannya seperti dulu. Dan mudah-mudahan Allah merahmati aku dan kita semua.

End Credit….

2 comments:

Husaini said...

bagusnyer..doa untuk saye tuan..

Fakir Muhammad said...

mantap2.. boleh le bawak usrah pasni wea..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...