Tuesday, November 10, 2009

Travelog 1-Aduhai Saudara Seimanku!

Awan berarak perlahan. Daun masih lagi berguguran. Anak-anak kecil masih asyik bermain basketball di tepi jalanan. Hmm..itu memang sukan kegemaran mereka. Pinggir Downtown agak lengang dari kenderaan. Cuaca sejuk menyebabkan ramai warga di sini gemar menghabiskan masa di rumah. Aku kurang pasti apakah nama tempat ini, sama ada Brighton atau Clinton. Ah, itu tak penting. Yang penting matlamat aku sekarang.



“Finger Lakes Store”. Papan tanda tertera di depan kedai. Tidak ada cirri-ciri kedai yang dimiliki oleh seorang muslim. Ah, itu tidak mengapa. Aku menoleh ke depan kedai berhampiran dengan jalan, satu papan tanda yang bertulis: “LOTTERY SELL HERE”. Aku mula berfikir, “Kenapa kami ke kedai ini kali ini? Tak mungkin ia kedai seorang muslim. Namun sangkaan salah. Setelah diberi salam, seorang warga Afganistan menjawab salam. Alhamdulillah,dia masih menjawab salam dan mendengar dengan baik apa yang kami sampaikan. Malah dia mendengar dengan teliti apa yang kami perkatakan. Aku menoleh ke dalam peti ais, astaghfirullah, moga Allah mengampunkan mereka. Patutlah sebelum masuk ke kedai aku dipesan supaya membaca doa seperti doa masuk tandas. Sekarang baru aku faham. Beberapa African American memasuki kedai dan tujuan mereka hanya satu. Membeli minuman kegemaran mereka.

Sedih. Itu yang dapat aku ungkapkan. Di Amerika semuanya halal. Tapi yang lebih aku sedih apabila orang Islam di Malaysia sendiri ada yang tanpa segan silu meneguk minuman syaitan ini. Bagaiman Islam akan bangkit kalau umat Islam itu sendiri tidak berakhlak dengan akhlak Islam?Bagaiman doa akan dimakbulkan kalau muslim itu masih asyik berada di “Syurga Dunia”? Bagaimana ummat Islam Palestin akan menang kalau muslim sendiri masih lupa tanggungjawab sebenar mereka?

Dulu sebelum aku sampai ke US, aku menjangka aku akan berhadapan dengan manusia yang tidak bertamadun dari sudut akhlaknya. Tapi ternyata sangkaan aku meleset. Penduduk di sini peramah dan berbudi bahasa. Nilai yang diamalkan hamper sekali dengan nilai yang Islam anjurkan kecuali budaya berhibur. Itu memang tabiat mereka. Berhibur dan berpesta itu satu kewajipan bagi remaja mereka. Tapi dari sudut lain, mereka amat baik.

Di bumi ini Islam akan bangkit. Namun kebangkitannya perlu diperkukuhkan. Diperkukuhkan dengan kerja dan usaha Rasulullah s.a.w dan para Sahabat r.anhum. Diperkukuhkan dengan keyakinan sebenar kepada Allah dan sunnah Rasulullah s.a.w.
Wahai ikhwah sekalian, usah mengata dan mencerca mereka. Tapi berdoalah untuk mereka supaya beroleh hidayah. Mungkin satu hari nanti merekalah yang akan meninggikan kembali Deen ini di muka bumi.

Keredhaan
12.00 AM.

2 comments:

Abu Ikhlas said...

riduan,
keep up your work of tabligh. Kiata buat aje yg nak kasi hidayat allah. Kalau u datang tempat I ni...mungkin u akan pengsan......kalau hati u lembut u akan sentiasa menangis sehingga air mata kering.

amirulhailmi said...

masyaAllah... kat Ireland pun apa kurangnya.. kehidupan orang2 Islam sudah terbalik 360' dari apa yang islam anjurkan. sama2 doa agar Allah jadikan kita asbab hidayat utk orang lain.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...